Järnvägsbron över Forthfloden - ett bortglömt mirakel
Researtiklar
Det finns en bedårande bro över floden Forths mynningsvik ut i Nordsjön. Vi reser över denna mynningsvik på vår väg från Inverness till Edinburgh. Bron är Forth Rail bridge från 1890, som då invigdes av dåvarande prinsen av Wales. Prinsen blev senare kung Edvard VII.
Forth Rail Bridge finns på UNESCOs världsarvslista sedan 2015 . Den är ett industriellt mirakel! När den invigdes hade den världens längsta brospann på 541 meter. Bron höll världsrekordet för brospännvidd i 40 år.
Beskrivning av Forthbron
Forth Bridge har tre dubbla konsoler med två upphängda spännvidder mellan dem. Rälsnivån är 46 meter över högvatten-nivån. Vart och ett av tornen har fyra stålrör som är 3,7 meter i diameter och når en höjd av 110 meter över högvattnet. Dess fundament sträcker sig djupt ner i flodbädden, vilket gör den totala höjden från fundament till toppen av tornen hela 137 meter.
Den totala längden på bron, inklusive dess inflygningsviadukter, är hela 2 467 meter.
Bron var den första i sitt slag
Baker and Fowlers bro var den första större konstruktionen i Storbritannien som tillverkades av stål; bron innehåller 53 000 ton stål. Ursprungligen föreslogs en hängbro, ritad av Sir Thomas Bouch, och den påbörjades med läggning av några fundamentstenar. Arbetet stoppades dock när att ett av hans andra projekt, Taybron, havererade i december 1879.
Bouch avled 1880, mindre än ett år efter katastrofen med Taybron. Forth-projektet överlämnades därefter till Sir John Fowler och Sir Benjamin Baker, vars konstruktion uppfördes av Sir William Arrol. Till det samtida Eiffeltornet användes smidesjärn men till Forthbron blev valet stål som nyligen blivit godkänt som byggmaterial i Storbritannien.
Forthbron är byggd med så kallad kantileverteknik, vilken bygger på utkragade fackverkskonstruktioner, konsoler förankrade i bakändan och mellan utkragningarna en styv balk för att få ett extra långt spann.
Bärigheten demonstrerades 1887 av Fowler och Baker på ett vykort. De representerar konsoler, och mellan dem sitter den japanske ingenjören Kaichi Watanabe på en variant av gunga. Tillsammans utgör de tre bron.
Tack vare William Arrols organisation och uppfinningsrikedom stod bron färdig i november 1889, bara 6 år efter att arbetet påbörjats (även om vädret då var särskilt kallt) och Arrol fick vänta på mildare väderförhållanden innan den enorma strukturen expanderade tillräckligt för att slå in de sista nitarna.
Totalt kostade bron 3 miljoner pund att bygga och sysselsatte en arbetsstyrka på 4 600 man.
Reparationer och ny färgläggning av bron
2001 tillkännagavs ett större renoveringsprojekt av Forthbron. Under de följande 10 åren täcktes delar av bron med ställningar med speciellt förberedd avskärmning för att förhindra att skräp från sandblästringen och färgen påverkar eller förorenar miljön.
Efter att den gamla färgen avlägsnats reparerades alla delar av konstruktionen som krävde underhåll innan den nya färgen applicerades.
Efter noggrann rengöring av stålkonstruktionen applicerades sedan färg i tre skyddande lager, både med högtrycksspruta och för hand i särskilt svåråtkomliga områden, över en yta av 230 000 kvadratmeter.
Järnvägsbron kompletteras sedan 1964 av en fyrfilig vägbro och ytterligare en bro.