Shinkansen - det japanska tågundret
Researtiklar
Shinkansen, direkt översatt nya stambanan, smeknamn ”bullet train” har på ett säkert, punktligt, modernt och bekvämt sätt transporterat över fem miljarder passagerare sedan 1964. Höghastighetståg var en nymodighet i Japan i samband med Tokyo-OS samma år. På våra Temaresor till Japan är just Shinkansenresorna en höjdpunkt i sig själv. Ofta utgår vi från Tokyo med det snabbgående Nozomi som bara stannar vid de viktigaste knutpunkterna från Tokyo.
Vi ser den fantastiska städpersonalen som sätter en ära i att städa tåget, snabbt och disciplinerat och som vänder alla säten så att alla passagerare sitter rättvända i tågets riktning. Järnvägsstationer som Tokyos, och inte minst Hiroshi Haras Kyoto station är attraktioner i sig själva. De är fullproppade med högkvalitativa restauranger och caféer. Givetvis ligger stationerna i stadskärnan så man slipper onödiga långa transporter till någon förort. Kyoto station har t o m ett atrium och en rulltrappa helt upp till 12e våningen.
Kinesiska och franska snabbtåg kanske är snabbare men inga är så pålitliga som Shinkansen som har runt 270km/timma som högsta hastighet.
Inga dödsolyckor
Sen starten har Shinkansen inte haft ett enda dödsfall beroende på olycka. Förseningsstatistiken handlar om runt 30 sekunder och det har hänt att Japanese Railways fått böta för att de lämnat perrongen för tidigt. Tåg har också ställts in pga. graffiti. Inte för att det händer ofta att någon spraymålar vagnar, men händer det skall tåget i vart fall inte gå. En annan sak som är påtaglig är att man inte tar någon annan plats ombord än den man designerats. Det är inte rätt mot andra passagerare att de skall tvingas be att du flyttar på dig. Och givetvis pratar man i sin telefon enbart i utrymmet mellan vagnarna.
Konduktören beräknar tiden
Shinkansen har få plattformar så det är extra viktigt att tågen inte är sena. Här spelar konduktören stor roll med sin effektivitet och sitt eviga räknande på tiden. Konduktören har en analog klocka och utifrån den räknar konduktören konstant på hur lång tid det skall ta till nästa station. Varje gång man passerar en station utan att stanna ropar konduktören ut tiden så att man kan öka eller sänka hastigheten beroende på vad som krävs för att vara exakt på tid till nästa station.
Man har en exemplarisk säkerhetsmanual, då och då syns gula Shinkansentåg kallade Dr Yellow som körs för att kolla stambanans kvalitet nattetid. Nattetid går inga passagerartåg, över 3000 personer arbetar med att säkerhetsställa säkerheten varje natt. Ett helt tåg med 16 vagnar inspekteras inte mindre än 500 gånger på 3 år. Var tredje år plockas dessutom nästan allt isär på ett tåg och kontrolleras för en halv månad.
’När du sitter på tåget med din bentolåda och blickar ut över berg och det urbana landskapet. Tänk på att allt inte bara är resultatet av exceptionell högteknologi för att skapa världens främsta tågservice. Mycket beror på det otroliga arbete som personalen utför.
Läs mer om TEMAs Japan här .
Källa;(delvis) tsunagu Japan.