Kryssning till Antarktis - den vita kontinentenFrån Chile till Argentina via Kap Horn och Falklandsöarna
Dagsprogram
2027
Dag 1. AvresaAvresa från Skandinavien med flygplansbyte i Paris. Vidare med nattflyg till Santiago de Chile. [Måltider på flyget]
Dag 2. Ankomst Santiago de Chile
Ankomst till Chiles huvudstad Santiago på morgonen där TEMAs reseledare möter för transport till hotellet. [F]
Dag 3. Stadsrundtur
Denna stora, moderna hamn i San Antonio, betjänar Chiles huvudstad Santiago – en stad med spansk kolonial charm och livfull själ. Omgiven av Anderna och kustbergen ligger Santiago centrerad kring Plaza de Armas, där flera av stadens landmärken finns: den metropolitanska katedralen från 1700-talet, Palacio de la Real Audiencia från 1808, stadshuset och det nationella historiska museet. På förmiddagen görs en stadsrundtur i dessa områden. [F]
Dag 4. Ombordstigning på M/S Oosterdam
Kryssningen med Holland America Line avgår klockan 18.00 från San Antonio. Buss hämtar oss i god tid vid hotellet för incheckning hos rederiet och fartyget Oosterdam. [F-L-M]
Dag 5. Till havs
Vi går rakt söderut under hela dagen. Slappna av på däck i en solstol och njut av utsikten, läs en god bok eller ta del av de många aktiviteterna ombord. Här finns flera matställen att välja mellan och flera olika barer. Ombord finns även livemusik, underhållning, ett kasino, gym och ett spa där du kan skämma bort dig själv med olika behandlingar (bokas och betalas direkt ombord på fartyget). Reseledaren informerar löpande om alla möjligheter ombord på fartyget och står för ett antal gemensamma arrangemang och informationsmöten. [F-L-M]
Dag 6. Puerto Montt, Chile
Puerto Montt, huvudstad i regionen Los Lagos i Chile, kallas ofta porten till landets glaciärsjöar, vulkanlandskap och omgivande nationalparker. Hamnstaden har både en över hundra år gammal tysk bosättning, liksom till ursprungsbefolkningen ur Mapuchefolket. Äventyrsresenärer utgår ofta härifrån eller från närliggande Puerto Varas när de planerar vandringar till Chiloé och Patagonien. Även ett kort besök bjuder på en fascinerande inblick i Chiles mångfaldiga kulturer och ger en försmak av landets storslagna natur, som av många anser den vara ett av världens mest fotogeniska landskap. [Utflykt ca 8 tim. Petrohue Falls, Lake Cruise & Chilean Countryside], [F-L-M]
Dag 7. Puerto Chacabuco
Den lilla staden Puerto Chacabuco, med drygt 1 000 invånare, ligger vid slutet av Aisénfjorden. Till och med lokalbefolkningen medger att det inte finns särskilt mycket att se i själva staden – det var först nyligen man satte upp gatunamn, och den största byggnaden är en fiskfabrik. Det räcker med en kort promenad för att ha sett hela samhället. Men även om denna blygsamma hamn saknar sevärdheter i sig, är den porten till några av de vackraste platserna i denna del av chilenska Patagonien. [Utflykt ca 3 tim. The Natural Beauty of Patagonia], [F-L-M]
Dag 8. Till havs längs chilenska fjordar
Precis som den norska kusten är Chiles västkust uppdelad av dramatiska vikar och fjordar, kantade av karga berg och dalar täckta av glaciärer. Denna spektakulära kuststräcka börjar vid Reloncaví-estuariet (ungefär halvvägs ner längs Chiles långa landrygg) och sträcker sig hela vägen söderut till kontinentens slut, Eldslandet. Fågelvägen är det omkring 1 500 kilometer, men att resa här innebär sällan en rak väg – istället slingrar sig fartygen fram genom fjordar och kanaler. [F-L-M]
Dag 9. Till havs
Is och väder – det är det allt handlar om när fartyg färdas genom denna del av världen. Längs Chiles kust vid det södra patagoniska isfältet styr isbildning och nyckfulla väderförhållanden vilka rutter som är möjliga att ta. Även när det är säkert att passera vid populära glaciärer som Amalia, El Brujo eller någon av de många andra storslagna ismassorna i området, kan dimregn eller tät sjörök lägga sig över landskapet. Och vädret kan snabbt slå om – blanka vattenytor kan plötsligt krusas av vind, eller, med lite tur, skingras molnen och solen glittrar över isfälten och avslöjar snötäckta toppar i ett ögonblick av stillsam klarhet.
En av de viktigaste farlederna i Patagonien är Sarmientokanalen, som löper i nord–sydlig riktning. Den börjar vid Guía-sundet och slutar vid den södra delen av Victoria-passet, där den ansluter till Smythkanalen. Kawesqarfolket har levt i denna region i över 6 000 år, men kanalen har fått sitt namn efter en senare besökare: den spanske upptäcktsresanden Pedro Sarmiento de Gamboa, som seglade här mellan 1579 och 1580. På kanalens östra sida ligger det chilenska fastlandet, medan öarna Esperanza, Vancouver och Piazzi kantar västsidan. Precis som i resten av Chiles fjordlandskap är kusten här kraftigt sönderskuren med vikar och fjordar omgivna av snötäckta berg. På många platser rinner väldiga glaciärer ända ner till havet. Längs stränderna kan man få syn på allt från magellanpingviner och sydliga sjöelefanter till delfiner och späckhuggare. [F-L-M]
Dag 10. Magellansundet, Punta Arenas, Cockburn och Beagle
Innan Panamakanalens tillkomst var det Magellans sund som gällde. Denna dramatiska vattenväg mellan Atlanten och Stilla havet skär genom Sydamerikas sydspets och skiljer fastlandet från Eldslandet. I århundraden var det här den viktigaste farleden för fartyg som korsade mellan haven – tills Panamakanalen invigdes 1914 och kortade resan med tusentals kilometer.
Det var den portugisiske sjöfararen Ferdinand Magellan som först korsade sundet 1520 under spansk flagg. Han blev sannolikt överväldigad av det han såg – glaciärer, snötäckta berg, orörda kustlinjer och ett djurliv som fortfarande imponerar. Magellanpingviner, puckelvalar och lekfulla delfiner som Commersons och Peales delfiner hör till de arter som lever i detta patagoniska paradis.
Sundet är 560 kilometer långt och på sina bredaste ställen upp till 32 kilometer brett. Med den charmiga staden Punta Arenas som främsta hamn är Magellans sund en oförglömlig upplevelse – en resa som lockar äventyrare från hela världen.
Vi anländer Punta Arenas tidig morgon som utstrålar en känsla av att ligga vid världens ände, med all rätt. Denna vindpinade stad nära Chiles sydligaste spets ligger vid Magellans sund – exakt mellan Atlanten och Stilla havet. Staden har spelat, och spelar fortfarande, en viktig roll i den geografiska, politiska och ekonomiska utvecklingen i Sydamerikas så kallade södra kon, som utgörs av Chile och grannlandet Argentina.
Cockburnkanalen utgör en viktig passage mellan Magellans sund och Beaglekanalen, och längs båda sidor breder en av Chiles mest spektakulära nationalparker ut sig: Parque Nacional Alberto de Agostini – en kronjuvel i det chilenska naturskyddsnätet.
Kanalen delar sin mynning mot Stilla havet med Bárbara Channel, vilket gör att havssvall kan förekomma när fartyget navigerar genom farleden. Kusten är rik på fjordar och glaciärer, och Piafjorden är särskilt betagande med sina otaliga vattenfall som kastar sig ner i fjordens vatten. Den tålmodige får kanske även bevittna hur stora isblock kalvar från Pia-glaciären och dundrar ner i havet – en naturupplevelse att minnas.
Beaglekanalen löper genom ögruppen Eldslandet och är en lugn, naturskön sträcka som blivit en av de mest omtyckta rutterna för kryssningsresor i södra Sydamerika. Kanalen fick sitt namn år 1830 efter en kartläggningsexpedition med HMS Beagle – samma fartyg som senare tog Charles Darwin på hans fem år långa resa som skulle förändra vetenskapshistorien.
Beaglekanalen är en av tre segelbara passager runt Sydamerikas sydspets och sträcker sig cirka 240 kilometer, från ön Nueva i öst till Darwin Sound och Cook Bay i väst. Den västra delen av kanalen ligger helt inom Chile, medan den östra utgör en del av gränspartiet mellan Chile och Argentina.
Den största bosättningen längs kanalen är Ushuaia i Argentina – världens sydligaste stad – ett populärt stopp med mycket att erbjuda både dagsbesökare och övernattande. Längs vägen bjuder Beaglekanalen på en rad naturskatter: snöklädda glaciärer, mäktiga fjordlandskap och ett rikt djurliv. Bland höjdpunkterna märks Isla de los Lobos (sjölejonön) och Isla de los Pájaros (fågelön), där du kan se sjölejon, skarvar, tärnor och andra sjöfåglar i sitt naturliga element. [Utflykt ca 8 tim. Punta Arenas Sights & Patagonian Estancia On The Pampas], [F-L-M]
Dag 11. Glaciärernas aveny i Eldslandet
Glacier Alley, eller mer poetiskt Glaciärernas aveny, sträcker sig längs en stor del av den 240 kilometer långa Beaglekanalen i Eldslandets vidsträckta landskap.
De två vanligaste startpunkterna för resor genom Glacier Alley är Ushuaia i Argentina och Puerto Williams i Chile – två av världens sydligaste samhällen. Genom att följa Beaglekanalen reser man längs den historiska rutten som HMS Beagle tog, med en ung och ännu okänd Charles Darwin ombord. Dåtidens sjömän fick kämpa mot väder och vind utan några moderna bekvämligheter, men möttes i gengäld av ett makalöst skådespel: glaciärer som störtar ner från snötäckta bergskedjor, däribland den imponerande Darwin-glaciären, uppkallad efter honom själv.
Även i tät dimma eller duggregn går det inte att ta miste på det mäktiga ljudet när is rämnar och kalvar ner i kanalen, eller dånet från smältvattenfall som kastar sig ner i havet. Och som om landskapet inte vore nog, bjuder området också på rikt djurliv – med chans att se pingvinkolonier, knölvalar och sälkolonier längs vägen.
Dramatiskt, sagolikt, nästan overkligt – Ushuaia är bokstavligen världens ände. Denna minnesvärda hamnstad ligger längst söderut i Argentina, inbäddad mellan de majestätiska Martialbergen och den natursköna Beaglekanalen. Ushuaia är huvudstad i regionen Tierra del Fuego, Eldslandet, en arkipelag som bäst beskrivs som ett kalejdoskop av naturens mest storslagna former: glittrande glaciärer, snötäckta toppar, täta skogar, klarblå sjöar och vindpinade vidder. [Utflykt ca 5,5 tim. Beach Channel by Catamaran: Les Eclaireurs Lighthouse & Magellan Penuin Rookery], [F-L-M]
Dag 12. Kap Horn – en historisk milstolpe i världens sjöfart
Tack vare sitt läge, vid en av Sydamerikas sydligaste punkter, har Kap Horn haft en avgörande roll i sjöfartens historia. Även om Magellans sund längre norrut upptäcktes först, visade sig dess smala och slingrande sträckning vara svår att navigera. När Kap Horn upptäcktes av nederländska sjöfarare år 1615, blev det den föredragna rutten för handelsskepp på väg från Europa eller Amerikas östkust till västkusten av Nord- och Sydamerika.
Kap Horn markerar norra inloppet till Drakesundet, där Atlanten och Stilla havet möts i en av världens mest utmanande havsregioner. Fram till att Panamakanalen öppnade 1914 var detta en av jordens viktigaste sjövägar – men också en av de farligaste. Starka vindar, kraftiga havsströmmar, höga vågor och isberg gjorde överfarten riskabel, särskilt under segelfartygens tid.
Än i dag är det en bedrift att "runda Hornet", särskilt för de många yachtregattor som korsar sundet i dess kalla och oförutsägbara vatten. Isla Hornos, ön där Kap Horn ligger, kan vid första anblick te sig karg och trädlös – men är hem för ett rikt fågelliv med bland annat måsar och andra sjöfåglar som trotsar det hårda klimatet. [F-L-M]
Dag 13. Till havs.
Dag till havs. [F-L-M]
Dag 14-17. Antarktis – den vita kontinenten
Efter ungefär ett och ett halvt dygns färd över det legendariska Drakesundet, som skiljer Sydamerika från Antarktis, når vi fram till världens mest avlägsna kontinent. Under din Antarktisexpedition seglar du genom bukter och öar i Palmerarkipelagen, belägen vid den norra spetsen av den långsträckta Antarktiska halvön som sträcker sig upp mot Sydamerika.
Omgiven av ett landskap helt täckt av snö, is och tystnad, glider fartyget fram mellan isberg och frusna formationer. Den nästan overkliga stillheten i Antarktis förvånar många förstaresenärer – ett av många intryck som etsar sig fast.
Under färden pekar fartygets naturguider ut det rika fågellivet – tärnor, stormfåglar och måsar – som håller till längs kusterna och på små öar som vid Dallmann Bay. När du passerar den mörka, klippiga Cuvervilleön, får du en glimt av världens största kända koloni av gentoo-pingviner, där cirka 6 500 häckande par håller till.
Resan fortsätter till det storslagna Paradise Harbor, där du utöver gentoo- och hakremspingviner även kan få syn på forskningsstationer bemannade av Chile och Argentina – ett av få tecken på mänsklig närvaro i denna annars orörda och extrema värld. [F-L-M]
Dag 18. Till havs
Dag till havs. [F-L-M]
Dag 19. Falklandsöarna
Världens sydligaste huvudstad, Stanley, ligger i ögruppen Falklandsöarna, som består av två huvudöar – Östra och Västra Falkland – samt flera mindre öar i närheten. Stanley är stolt över sitt brittiska arv, något som märks överallt – från röda telefonkiosker till traditionella pubar. Falklandsöarna hävdades för första gången av engelsmännen år 1765; under århundradena har kronan tvingats överge, återta och försvara dessa avlägsna öar från invaderande nationer – bland annat vid en argentinsk invasion 1982. Under koloniseringen användes öarna först som bas för fartyg som jagade kaskelotvalar för oljans skull, och senare för jakt på sälar för pälsens värde. I dag är det fiske och turism som driver ekonomin i detta avlägsna brittiska territorium. [Utflykt ca 3 tim. Bluff Cove Penguin Rookery], [F-L-M]
Dag 20. Till havs
Dag till havs. [F-L-M]
Dag 21. Puerto Madryn, norra Patagonien
För en spansktalande kan namnet Puerto Madryn, en stad med omkring 94 000 invånare i norra Patagonien i Argentina, verka märkligt. Det andra ordet ser nämligen inte särskilt spanskt ut – och det är det inte heller. Love Jones-Parry, en framstående walesisk godsägare, reste till Patagonien 1862 för att undersöka om området lämpade sig för walesiska bosättare. När hans fartyg blåste ur kurs döpte han bukten där de landsteg till Porth Madryn, efter sin egendom i Wales. År 1865 seglade en grupp på 162 walesiska immigranter (vissa källor anger siffran 150) till Argentina, uppmuntrade av Jones-Parrys positiva rapporter, för att grunda den bosättning som idag är känd som Puerto Madryn.
Spår av stadens brittiska rötter finns fortfarande kvar – man kan till exempel hitta restauranger som serverar eftermiddagste. Men för de flesta resenärer idag är Puerto Madryn mest känd som porten till halvön Valdés, ett UNESCO-världsarv som hyser stora bestånd av sälar, sjölejon och valar strax utanför kusten. Även om det främst är naturupplevelserna och det rika djurlivet som lockar hit besökare, är det värt att också utforska strandpromenaderna med sina restauranger och de stränder som gjort staden till en allt mer populär badort. [Utflykt ca 7 tim. Valdes Peninsula & Estancia San Lorenzo], [F-L-M]
Dag 22. Till havs
Dag till havs. [F-L-M]
Dag 23. Punta del Este, Uruguay
I många år beskrevs Punta del Este som en ”sömnig” plats av resejournalister. Med en fast befolkning på knappt 10 000 invånare och en avslappnad atmosfär hände det inte särskilt mycket i denna avlägset belägna stad i Uruguays sydöstra hörn. Men så började ryktet sprida sig. Punta del Este började kallas för Sydamerikas Hamptons – och än mer lockande – för kontinentens egen St. Tropez. Med andra ord: en vacker kuststad, trygg och välbärgad – perfekt för semestrar. Det är det självklara semesterresmålet för förmögna uruguayaner och argentinare, varav många har sommarhus här.
Under vintermånaderna (sommarsäsongen i södra halvklotet) växer stadens befolkning dramatiskt när deltidsboende och soldyrkande turister anländer, och det lugna Punta del Este förvandlas till en glittrande och glamorös badort. Förutom att njuta av solen på vackra stränder och bada i turkost vatten, passar många besökare på att shoppa i exklusiva butiker, upptäcka det lokala konstlivet, pröva lyckan på kasinot eller njuta av färska havsrätter på någon av stadens många restauranger. [Utflykt ca 4 tim. Punta del Este, Ralli Museum & Casapueblo], [F-L-M]
Dag 24. Montevideo, Uruguay
Uruguays huvudstad Montevideo hamnar ofta i skuggan av sin större och mer glittriga syster på andra sidan Río de la Plata – Buenos Aires. Men även om Montevideo saknar det myllrande tempot som kännetecknar Argentinas huvudstad, delar staden dess kosmopolitiska atmosfär – och förstås, sina utmärkta köttrestauranger. Stadens mindre storlek är faktiskt en fördel: här råder en mer avslappnad och lågmäld stämning än i Buenos Aires.
Montevideo bjuder på en oväntad blandning av stadsdelar. Ciudad Vieja, den gamla stadskärnan med rutnätsgator på en halvö mellan Río de la Plata och hamnen, är det koloniala hjärtat. Under lång tid försummad har området fått nytt liv – i de historiska byggnaderna öppnas nu restauranger, barer och klubbar efter varsam renovering. Innerstaden är en skattkammare av Art Deco-arkitektur, medan de nyare östra förorterna kan påminna besökare om Miami, med blänkande skyskrapor och kaféer vid öppna torg, med milslånga stränder alldeles intill.
Av alla Latinamerikas städer är det kanske ingen som känns så tillgänglig och lätt att tycka om som Montevideo. Invånarna uppskattar en god biff från pampasboskap eller en kvällspromenad längs malecón med en glass i handen. Efter en dag här gör du nog detsamma. [Utflykt ca 6 tim. Best of Montevideo & Juanico Winery], [F-L-M]
Dag 25. Buenos Aires, Argentina
I början av 1900-talet blev Buenos Aires, Argentinas huvudstad, ofantligt rik genom att exportera nötkött från pampas till hela världen. Staden tog snabbt plats bland världens stora metropoler, och en rad sevärdheter och arkitektoniska juveler växte fram. Sedan dess har Buenos Aires upplevt dramatiska svängningar i både ekonomi och politik, men staden fortsätter att fascinera och förtrolla sina besökare – inte minst tack vare sin kaotiska energi och urbana skönhet. Lyckligtvis finns mycket av stadens Belle Époque-glans och vidsträckta grönområden fortfarande kvar.
Porteños – som invånarna kallas – kan ha spanska, italienska, judiska eller mellanösternrötter, och denna kulturella mångfald avspeglas i allt från språket till maten och fritidsintressena. Buenos Aires är också tangons födelsestad. Musiken och dansen har aldrig helt försvunnit, men just nu upplever de en stark renässans. Tangoälskare från hela världen kommer hit för att delta i eller beskåda milongas – danskvällar där passionen står i centrum. Argentina är dessutom världsledande inom polosporten, och i takt med att fler resenärer får upp ögonen för sporten, når spelare som stilige Nacho Figueras allt större internationell berömmelse. [F-L-M]
Dag 26. Landstigning
Kryssningen med M/S Oosterdam avslutas och vi stiger iland där buss väntar för en stadsrundtur i Buenos Aires. Vidare till hotellet för incheckning. [F]
Dag 27. Iguazufallen från Argentina
Transfer till flygplatsen för flyg till Puerto Iguazu och iväg till de mäktiga vattenfallen och världsarv. Vi håller oss till den argentinska sidan idag där vi vandrar på stigar genom regnskogen. Hela fallet består av så många som 275 separata vattenfall vilket gör det till en av världens största vattenfall. [F-L-M]
Dag 28. Iguazufallen från Brasilien
Bussen tar oss över gränsen till den brasilianska sidan av fallen som upplevs på ett helt annat sätt. Via en gångbro rakt ut i floden, kommer vi till det mest spektakulära fallet, "Djävulsgapet". Ljudet är öronbedövande och räkna med att bli våt från de moln av vattendroppar som stiger upp i skyn. [F-L-M]
Dag 29. Sockertoppen och Kristusstatyn i Rio de Janeiro
Heldag med två av stadens mest kända sevärdheter. Vi börjar med linbanan upp till den berömda Sockertoppen, Pao de Acucar, på berget Urca. Den har två stationer och högst upp är utsikten komplett. Därefter vidare genom stadens regnskog och nationalpark Tijuca, uppför berget Corcovado till Kristusstatyn. Härifrån är utsikten förstås än mer betagande. Kuriosa; fundamentet som statyn vilar på kommer från Cementa i skånska Limhamn. Gemensam middag på kvällen. [F-L-M]
Dag 30. Hemresa
Transfer till flygplatsen för flyg hem. [F-måltider på flyget]
Dag 31. Hemkomst
Flygplansbyte i Europa och hemkomst. [Måltider på flyget]
Viktigt om resan
I grundpriset ingårFlygresa till och från Sydamerika samt alla nämnda inrikesflyg. TEMAs reseledning, samtliga övernattningar med del i dubbelhytt i kategorin Oceanview, måltider, utflykter och resans transporter enligt dagsprogrammet.
OBS! För denna resa gäller en förhöjd anmälningsavgift på 9 000 kr per person som inbetalas inom en vecka. Anmälningsavgiften återbetalas inte vid en eventuell avbeställning. Se därför gärna över ditt avbeställningsskydd innan du bokar.
TEMAs gruppstorlek
För TEMA står resan och resenären i fokus. Tillsammans möter vi människor, kulturer och upplevelser i naturen på ett nära, äkta och behagligt sätt. Våra gruppstorlekar reflekterar detta och är en stor anledning till att många väljer att resa med TEMA. Vi undviker allt för stora grupper på våra resor för att ge alla en så upplevelsefylld resa som möjligt och erbjuda resor på riktigt som ger minnen för livet!
Om rederiet
Holland America Line är ett engelskt/amerikanskt företag och ett av världens äldsta rederier, grundat redan 1873 som Netherlands-America Steamship Company. Då var syftet att transportera både varor och människor från Europa till Amerika. Redan 1895 erbjuder Holland America Line sin första kryssning och 1971 lämnar företaget transportdelen av verksamheten bakom sig för gott och går helt över till kryssningar.
Holland America Line har i dag en stor flotta fartyg i mellanstorlek och erbjuder kryssningar till spännande och exotiska platser över hela jordklotet. Känt för sin höga standard, fantastiska service, goda mat och stora engagemang för miljön, är Holland America Line en självklar samarbetspartner för TEMA.
Om fartygen
Vilket av Holland America Lines fartyg du reser med beror på avresedatum. Alla erbjuder de en rymlig och bekväm resa där du aldrig behöver ha tråkigt. När du inte besöker någon av resans alla exotiska destinationer, har du gott om tid att upptäcka alla aktiviteter ombord – shower, musik, kasino och mycket annat.
Vill du röra lite extra på dig under resan finns också ett stort träningscenter och två pooler. I Explorations Central kan du själv lära dig mer om de resmål vi besöker, utöver att din reseledare håller föreläsningar och förbereder dig inför kommande utflykter. I Culinary Arts Center, som är ett samarbete med Food & Wine magazine, erbjuds vin- och coctailprovning, matlagningskurser och blomsterarrangemang mot tillägg.
Mot en extra kostnad kan du även koppla av i fartygets spa, göra ett besök på skönhetssalongen eller hos frisören. Wifi finns ombord men är i regel dyr att använda. Räkna med en kostnad på 36 dollar per dag eller 792 dollar för 22 dagar. Vill du ha tillgång till dina streamingtjänster är tillägget 47 dollar per dag eller 1034 dollar för 22 dagar. Väljer du dryckespaketet "Have it All" så ingår wifi á 36 dollar per dag.
Avresa 2027-01-07: Oosterdam
Hytterna
På den här resan är utsideshytt i kategorin Oceanview inkluderad i grundpriset. Alla hytter har egen dusch och toalett, förvaringsmöjligheter, kylskåp och hårtork. Möjlighet kan finnas att, mot en extra kostnad, uppgradera din hytt. Tillgänglig uppgradering för denna kryssning är i kategorin Verandah, ljusa hytter med privat veranda/balkong.
Antalet hytter till nedan angivna tilläggspris är begränsat och kan ibland sälja slut fort, varför vi inte kan garantera tillgång. Först till kvarn gäller. Ha också i åtanke, att har du väl ändrat hyttkategori finns ingen garanti att du kan byta tillbaka om du skulle ångra dig. Är du intresserad av att uppgradera din hytt informerar du våra säljare i samband med bokning.
Tillägg för hyttkategori Verandah per person:
Del i dubbelhytt: 13 500 kr per person
Enkelhytt: 27 000 kr per person
På flertalet av Holland America Lines fartyg är hytterna utrustade med eluttag av både amerikansk (115 V) och europeisk modell (220 V). Dock kan en adapter alltid komma till användning, speciellt under dagsprogrammet innan kryssningen där vi inte kan garantera europeiska uttag på hotellet.
Mat och dryck ombord
På fartyget behöver du aldrig gå hungrig eller törstig. Här erbjuds ett stort utbud av restauranger, snacksserveringar, barer och kaféer – och flera är inkluderade i priset. Vare sig du är sugen på "fine dining" eller något enklare, så är alternativen många. Skulle du någon gång föredra att äta i hytten finns 24 timmars rumservice utan extra kostnad.
Vad gäller dryck ingår vatten, juice, kaffe (vanligt bryggkaffe), te och mjölk. I resans pris ingår inte alkoholhaltiga drycker, vissa specialteer, övriga kaffesorter (cappucino, café latte etc.), läsk, vatten på flaska eller smoothies.
En tilläggsnyhet i Holland America Lines kryssningar sedan några år, är ett paket man kallar "Have it all". Då ingår ett dryckespaket med ett stort utbud av vin, öl, drinkar eller alkoholfritt, en extra utflykt i rederiets regi, en à la carte-middagar samt ett wifi-paket (1 enhet). Dessutom ingår den avgift som kallas Hotel Service Charge, se nedan under Dricks.
Priset för detta tillägg är 70 EUR/person/dag eller totalt 1540 EUR/person. Meddela oss vid bokningstillfället.
Det finns också dryckespaket som kan bokas separat, i förhand eller ombord på fartyget dock blir det priset något högre jämfört med "Have it all".
Visum
Skandinaviska medborgare behöver inget visum för denna resa.
Valuta och valutaväxling
På fartyget gäller amerikanska dollar (USD) men det går utmärkt att vid behov växla till sig lokala valutor ombord eller via växlingskontor och uttagsautomater i de hamnar vi besöker.
De vanligaste bank- och kreditkorten accepteras normalt i de flesta butiker i större städer.
Betalning ombord
Som gäst hos Holland America Line tilldelas du automatiskt ett eget konto när du kliver ombord. Alla eventuella inköp och tjänster ombord debiteras på kontot genom ditt nyckelkort. Kontanter accepteras inte för enskilda transaktioner, till exempel i barer, affärer, spa, strandutflykter. Nyckelkortet blir med andra ord ditt främsta betalningsmedel. Som en del i incheckningsprocessen på kryssningens första dag, sker en registrering av ett kredit- eller betalkort (Visa®, Mastercard®, American Express® eller Discover®), vilket i sin tur aktiverar ditt nyckelkort.
Den dag du går ombord reserverar Holland America Line en summa på ditt kredit- eller betalkort motsvarande 100 USD per person och per kryssningsdag. Skulle du spendera det reserverade beloppet innan kryssningen är över, godkänns ditt kort för redan gjorda köp och ytterligare 100 dollar per person och kryssningsdag för återstoden av kryssningen.
Dricks
Gemensam dricks ingår ej i resans pris. TEMAs reseledare samlar in 60 USD per person vid resans början, och sköter om fördelningen till till gemensamma aktiviteter och måltider, samt till chaufförer, lokala guider och bagagebärare.
På fartyget har man en så kallad Hotel Service Charge, en form av obligatorisk serviceavgift som går direkt till fartygets personal. Avgiften läggs automatiskt på ditt konto ombord och är för närvarande cirka 17USD per person och dag beroende på hyttkategori. Hotel Service Charge betalas i samband med utcheckning från fartyget men reserveras på kontot vid ombordstigning. Väljer du Have it All, ingår tillägget.
Utöver det är dricks helt frivilligt, men kanske vill du lämna något lite extra till städpersonal eller någon annan ur fartygets personal som tagit hand om dig under resan. Hur mycket du i så fall vill lämna är helt upp till dig själv, det finns inga specifika riktlinjer.
Klimat
Klimatuppgifter och aktuella väderprognoser finns på bland annat yr.no, bbc.com och cnn.com.
Patagoniens klimat kännetecknas generellt av milda somrar och kalla vintrar, med starka vindar och betydande temperaturvariationer, särskilt mellan dag och natt och mellan olika områden. Regionen upplever ett brett utbud av klimat på grund av sin varierande geografi, inklusive medelhavsklimat i vissa delar och kalla, torra klimat i andra.
Antarktis har ett extremt klimat och är den kallaste platsen på jorden. Kontinenten är också en av de torraste (det är en öken) med en genomsnittlig nederbörd på 166 mm (6,5 tum) per år. Snö smälter sällan på de flesta delar av kontinenten och, efter att ha komprimerats, blir den glaciärisen som utgör inlandsisen.
Däremot är klimatet på just Antarktiska halvön betydligt mildare än det inre av Antarktis. Under sommarsäsongen kan man förvänta sig temperaturer här kring +-0 grader Celsius. Vädret är dock oförutsägbart och kan variera från kalla vinterliknande förhållanden till milda vårliknande dagar. Det är bäst att vara beredd på alla förhållanden.
Övergången vid Drakepassagen har ett oförutsägbart väder och man bör förvänta sig blåsiga förhållanden och grov sjö i och med att strömmarna här inte möter något motstånd från någon landmassa. Januari månad är den bästa tiden att korsa Drakepassagen, då det är bäst chans till lugnt hav. Under högsommaren kan vindarna avta och havet bli lugnt.
Klädsel och utrustning
Ombord på fartyget är det dagtid ok att med ledig klädsel, ex t-shirt och sneakers. Kvällstid och till middagar förväntas du dock vara mer propert klädd. Män behöver inte bära kostym, men gärna kavaj, skjorta och chinos eller mörka jeans. För kvinnor fungerar såväl klänning som kjol och byxor.
Oömma, lättvättade fritidskläder i bomull passar bra under dagsturerna. En vindtät jacka och varm tröja kan behövas för tidiga morgnar och kyliga kvällar. En god idé är att klä sig efter lager-på-lager-modellen. Funktionella regnkläder och ett par sköna och vattentåliga vandringsskor, mössa och vantar. Solglasögon, kamera, kikare, extra minneskort och glöm inte dina laddare. Har man många elektroniska apparater kan en grenkontakt vara bra att ha.
Hör med din reseledare vilken typ av klädsel som rekommenderas inför respektive utflykt. Du kan också få mer information om klimatet på varje destination, och mycket annat, i fartygets eget Exploration Center.
Tänk på att du måste ta med passet eller annat foto-ID på alla utflykter.
[F=Frukost L=Lunch M=Middag]
ALLT DETTA INGÅR I RESAN
• Flyg t/r
• Samtliga övernattningar i Oceanview utsideshytt
• 29 frukostar
• 25 luncher
• 25 middagar
• Alla utflykter enligt program
• TEMA-reseledare
Skriv ut "Dagsprogram" och "Viktig information om resan"
RESFAKTA
Dag 1
Avresa Skandinavien och ankomst Santiago de Chile.
Dag 2
Ankomst Santiago. Två nätter på hotell i Santiago. Frukost ingår.
Dag 3
Stadsrundtur på förmiddagen. Frukost ingår.
Dag 4
Ombordstigning på Holland America Line. Frukost, lunch och middag ingår.
Dag 5
Dag till havs. Frukost, lunch och middag ingår.
Dag 6
Puerto Montt. Utflykt med Petrohue vattenfall. Frukost, lunch och middag ingår.
Dag 7
Puerto Chacabuco. Uflykt med Aiken del Sur Private Park. Frukost, lunch och middag ingår.
Dag 8
Dag till havs. Frukost, lunch och middag ingår.
Dag 9
Dag till havs. Frukost, lunch och middag ingår.
Dag 10
Punta Arenas utflykt inklusive estancia på pampas. Frukost, lunch och middag ingår.
Dag 11
Ushuaia utflykt. Frukost, lunch och middag ingår.
Dag 12
Till havs runt Kap Horn. Frukost, lunch och middag ingår.
Dag 13
Dag till havs. Frukost, lunch och middag ingår.
Dag 14-17
Antarktis - den vita kontinenten. Frukost, lunch och middag ingår.
Dag 18
Dag till havs. Frukost, lunch och middag ingår.
Dag 19
Falklandsöarna inklusive utflykt. Frukost, lunch och middag ingår.
Dag 20
Dag till havs. Frukost, lunch och middag ingår.
Dag 21
Utflykt till Valdes-halvön. Frukost, lunch och middag ingår.
Dag 22
Dag till havs. Frukost, lunch och middag ingår.
Dag 23
Punta del Este, Uruguay, inklusive utflykt. Frukost, lunch och middag ingår.
Dag 24
Montevideo utflykt. Frukost, lunch och middag ingår.
Dag 25
Ankomst Buenos Aires. Frukost, lunch och middag ingår.
Dag 26
Ilandstigning, stadsrundtur. Frukost ingår.
Dag 27
Flyg till Iguazu. Argentinska sidan av vattenfallen. Frukost, lunch och middag ingår.
Dag 28
Dagstur brasilianska sidan av vattenfallen. Flyg till Rio de Janeiro. Frukost, lunch och middag ingår.
Dag 29
Dagstur till Sockertoppen och Kristusstatyn. Frukost, lunch och middag ingår.
Dag 30
Hemresa.
Dag 31
Hemkomst till Skandinavien.
Argentina
Folkmängd 44 miljoner
Landets yta 2 766 890 km²
Valuta Argentinsk peso (ARS)
Religion Majoriteten är katoliker
Språk Officiellt språk är spanska; italienska och några indianspråk, till exempel guaraní, talas också.
Brasilien
Folkmängd 192 miljoner
Landets yta 8 511 965 km²
Valuta Real
Religion Katoliker 70-80 %, protestanter 10-20 %, övriga ca 10 %
Språk Officiellt språk är portugisiska. I övrigt talas mer 150 olika indianspråk.
Chile
Folkmängd 18 miljoner
Landets yta 756 945 km²
Valuta Chilensk peso
Religion Katolicism, växande protestantiska rörelser
Språk Spanska är officiellt språk; de dominerande indianspråken är quechua och mapuche