Kubas klassiska bilar
Researtiklar
Kubas gamla amerikanska bilar, även kända som ”Yank tanks” eller ”almendrones”, har blivit symboler för Kuba och dess historia. Termen ”Yank” är ett gammalt slanguttryck som huvudsakligen använts för att referera till personer från USA, medan ”tanks” troligtvis refererar till bilarnas storlek, hållbarhet och deras förmåga att ”överleva” under svåra förhållanden på Kuba. Termen ”almendrón” härstammar från det spanska ordet ”almendra”, som betyder ”mandel”. I detta sammanhang refererar det inte direkt till frukten, utan till bilarnas stora, avrundade former som påminner om en mandel i överförd bemärkelse. Bilarna kännetecknas av sina distinkta och rundade karosser.
Dessa bilar, mestadels från 1950-talet, fortsätter att fylla gatorna i Kuba till denna dag, och deras historia är djupt förankrad i landets politiska och ekonomiska förändringar.
Historien om de amerikanska veteranbilarna på Kuba
Varför har Kuba amerikanska bilar? Utan en egen bilindustri var Kuba beroende av import, och från och med det kubansk-spansk-amerikanska kriget 1898 började ön importera bilar, först från Frankrike och sedan främst från USA. Vid 1900-talets början hade Kuba blivit den ledande latinamerikanska importören av amerikanska bilar och reservdelar, och landet var ett av de mest biltäta i världen. Den ikoniska Ford Model T, populärt kallad ”fotingo”, symboliserar denna era. Namnet ”fotingo” används än idag för att beskriva en sliten bil på Kuba.
Under första hälften av 1900-talet fungerade Kuba som en försöksmarknad för flera amerikanska biltillverkare, vilket innebar att nya bilmodeller ofta fanns tillgängliga på Kuba innan de släpptes på den amerikanska marknaden. Märken som Ford, Chevrolet, Cadillac och Chrysler skickade sina senaste modeller till USA:s sydligaste hamnar, varifrån de snabbt transporterades till Havanna. Fram till 1956 hade antalet bilar i Kuba överstigit 140 000, med omkring 90 000 bilar på Havannas gator. Idag rullar cirka 60 000 klassiska amerikanska bilar på Kubas gator, varav hälften är pärlor från 1950-talet. En fjärdedel härstammar från 1940-talet och den återstående fjärdedelen från 1930-talet. Dessa bilar är ofta familjeklenoder som ärvs från en generation till nästa.
Det amerikanska embargot mot Kuba
Efter den kubanska revolutionen 1959 kom USA:s handelsembargo mot Kuba, vilket starkt begränsade importen av nya bilar och reservdelar till ön. Som ett resultat av detta och andra handelsrestriktioner blev kubanerna tvungna att underhålla och bevara sina befintliga fordon, från 1940- och 1950-talen. Bilarna har genom åren modifierats, reparerats och underhållits med blandade delar och uppfinningsrikedom, ofta med icke-originaldelar och motorer, inklusive de från Sovjetunionen.
Dessa fordon är en källa till inkomst för många kubaner, som använder dem för taxitjänster för turister som söker en autentisk kubansk upplevelse. De representerar en unik blandning av kubansk uppfinningsrikedom och en tidskapsel till tiden före revolutionen.
År 2016 lät Fidel Castros bror, Raul Castro, upphäva kravet på tillstånd för att köpa utländska bilar och hävde till slut förbudet mot import av amerikanska bilar och reservdelar. Detta ledde till en tillströmning av helt nya bilar på Kubas vägar. Det är dock väldigt dyrt att köpa nyproducerat.
En åktur i Havanna
På vår rundresa genom Kuba väntar en grym åktur med “yank tanks”. Med vinden fläktandes genom håret kryssar vi i våra snygga rides och ser samtidigt flera av Havannas färgrika kvarter. Läs mer om resan här.