Dag 1 Avresa från Skandinavien mot Hongkong
Här inleds en rundresa som tar dig genom Kinas kontraster. Från kust och metropoler till inland och geologiska underverk, risfält och pandor till Sichuans kulinariska traditioner.
Dag 2 Ankomst till Hongkong
Ankomsten till Hongkong markerar början på en resa där öst och väst möts i ett myllrande skådespel. Här har gamla legender om sjöfarare och handelsmän fått sällskap av moderna finansdistrikt, där glasklädda torn speglar ljusen från hamnen. Stadens historia är en berättelse om förändring och överlevnad – från brittisk kronkoloni till en av Asiens mest dynamiska metropoler. Bakom fasaderna döljer sig ett folkliv som aldrig tycks vila: marknader fyllda av dofter, tehus där samtalen böljar, spårvagnar som gnisslar sig fram mellan templen och skyskraporna.
När det första opiumkriget avslutades 1842 tvingades Kina överlåta ön Hongkong till britterna, och snart växte den lilla fiskebyn vid Pärlfloden till ett av imperiets mest värdefulla handelsfästen. Under de följande decennierna tillkom Kowloonhalvön och de Nya Territorierna, och staden blev en smältdegel av kulturer, språk och ambitioner – brittisk i förvaltning men djupt rotad i kinesisk tradition.
I över 150 år fungerade Hongkong som bro mellan öst och väst. Här möttes kolonial elegans och kinesisk företagsamhet; afternoon tea delades med dim sum, och dubbeldäckarbussar körde förbi daoistiska tempel. När klockan slog midnatt den 1 juli 1997 upphörde den brittiska eran. På regnblöta däck vid överlämningsceremonin stod en ensam säckpipeblåsare i kilt, och när Yang Zemin och den kinesiska delegationen tog över makten lär musikern, i en tyst protest, ha lyft kiltens baksida mot scenen – en gest lika absurd som symbolisk för slutet på ett imperium.När eftermiddag och kväll faller över Victoria Harbour går färden upp till Victoria Peak. Från höjden öppnar sig en av världens mest spektakulära vyer – ett hav av ljus, rörelse och energi som fångar essensen av Hongkong. Dagen avslutas med en välkomstmiddag i denna miljö. [M]
Dag 3 Stadsrundtur i Hongkong
Förmiddagen ägnas åt att utforska Hongkongs skiftande stadslandskap – där historia, handel och vardagsliv möts i en fascinerande mosaik. Dagens rundtur börjar vid Central Market, en nyligen restaurerad marknad som förenar gammalt och nytt. Här samsas stånd med färska råvaror och moderna caféer i en miljö som speglar stadens förvandling från brittisk kronkoloni till global metropol. Promenaden fortsätter längs Pottinger Street, den slingrande kullerstensgatan som minner om 1800-talets handelsdagar, och vidare till Tai Kwun, det tidigare polishögkvarteret som idag är ett livfullt kulturcentrum fyllt av gallerier och samtidskonst.
Efter förmiddagsturen väntar en klassisk dim sum-lunch på en lokal restaurang – små rykande bambukorgar fyllda med dumplings, vårrullar och ångade bullar, en smakrik ritual som hör vardagen till i Hongkong.
På eftermiddagen lämnas storstadens puls bakom när båten glider ut genom Victoria Harbour mot en av de många öarna i skärgården. Skyskrapornas speglingar bleknar i havets ljus, och vid ankomsten väntar en middag med havets läckerheter tillagade enligt gamla fiskartraditioner. Kvällen avslutas med vågornas rytm och en stilla känsla av att ha mött Hongkong i både rörelse och ro. [F-L-M]
Dag 4 Macao – Österns Las Vegas och en bit av Portugal
Dagen ägnas åt en utflykt till Macao – den lilla halvön som en gång var Portugals viktigaste handelsfäste i Asien. Färjan lämnar Hongkong och korsar Pärlflodens mynning, där segelfartyg en gång lastades med siden, kryddor och silver. Macao kom under portugisiskt inflytande redan på 1500-talet, då sjöfarare fick tillstånd av Mingdynastin att slå sig ned här som tack för hjälp mot pirater. Under de följande seklen växte en säregen kultur fram, där iberiska kyrktorn mötte kinesiska tempeltak – ett möte mellan Europa och Asien som fortfarande präglar stadens atmosfär.
Macao återlämnades till Kina den 20 december 1999, efter över 440 år under portugisiskt styre. Överlämningen markerade slutet på Europas äldsta koloniala närvaro i Asien. Sedan dess har Macao, likt Hongkong, styrts enligt principen ett land, två system.
Under dagen upplevs den Unesco-skyddade gamla stadskärnan, där S:t Paulus-ruinerna står som ett stenhugget minne av kolonialtiden och A-Ma-templet berättar om sjöfararnas skyddsgudinna och Macaos tid som en av portarna till Kina. Kontrasterna är påtagliga – mellan kyrkklockor och smågränder, mellan 1500-talets arkitektur och de moderna kasinohotellens glittrande fasader.
Efter en lunch med portugisika smaker blir det tydligt varför Macao ofta kallas Österns Las Vegas – vi kikar nämligen in på Venetian kasino, inte för att spela men för att få en viss känsla för vad Macao handlar om. På eftermiddagen går färjan tillbaka till Hongkong. Kvällen är fri för egna upptäckter. [F-L]
Dag 5 Kanton – Pärlflodens port till världen
Dagen inleds med en dryg timslång tågresa söderut till Kanton – eller Guangzhou, som staden heter i dag. Namnet Kanton är den äldre europeiska benämningen, som kommer från portugisiskan. Här, vid Pärlflodens delta, låg under århundraden porten till Kina. Det var här handeln mellan Öst och Väst tog fart – och här, i hamnen vid Huangpu, lade även den svenska Ostindiefararen Götheborg till under 1700-talet. Skeppet återvände hem till Göteborg lastat med te, siden och porslin, varor som snart blev självklarheter i svenska hem. Hamnområdets museum berättar om denna segel- och silvertid, då Kanton stod i centrum för världens handel. (Museibesök sker om öppettiderna tillåter.)
Vidare till det praktfulla Chen Clan Temple, ett mästerverk i kantonesisk Lingnan-arkitektur, där varje vägg och takbalk bär skulpturer, målningar och keramiska figurer som vittnar om hantverkets höjdpunkt under den sista dynastin Qing.
Lunch på lokal restaurang innan en stilla promenad vid Lychee Bay, där kanaler, arkaiska broar och små paviljonger påminner om det gamla Kanton. I Yongqingfang längs Enning Road vilar ännu atmosfären från den tid då detta var stadens mest eleganta bostadskvarter, med hus i en blandning av kinesisk och västerländsk stil. Här ligger även Bruce Lees familjehem (stängt måndagar).
Dagen avslutas på Shamian Island, ön som en gång var brittisk och fransk koncession, fylld av koloniala byggnader, kyrkor och ambassader – en liten bit Europa mitt i Kina. [F-L]
Dag 6 Foshan och Shunde – hantverkets Guangdong
Utflykt till Foshan, en stad som länge varit hjärtat i södra Kinas hantverk och traditioner. Här ligger ett vackert bevarat tempelkomplex från Mingdynastin, där klanernas andar hedrats i århundraden. Takpannorna glänser i solen, träsniderierna berättar om mytiska hjältar och på gården tränar unga lärlingar fortfarande Wing Chun, den klassiska kampsporten som gjort Foshan världsberömt – inte minst tack vare stadens egen son, Bruce Lee.
Bruce Lee växte upp i Hongkong men slog igenom i Hollywood på 1970-talet med filmer som Enter the Dragon och The Way of the Dragon. Hans explosiva stil och karisma gjorde honom till en internationell ikon och banade väg för asiatiska skådespelare i västerländsk film.
Färden går vidare till Shunde, där Qinghui-trädgården bjuder på en stillsam vandring bland dammar, broar och bambulundar. Trädgården, uppförd på 1600-talet av en lärd ämbetsman, är ett praktexempel på den lokala Lingnan-stilen – mindre formell än Suzhous trädgårdar, men fylld av liv, ljus och grönska.
Kvällen avslutas längs Shundes gågata, där doften av nyfriterad “crispy milk curd” – mjölkkräm med gyllene skorpa – lockar till smakprov innan återresan till Guangzhou. [F-L]
Dag 7 Guangzhou – Changsha
Morgonen inleds i det futuristiska Guangzhou, där stål och glas speglar himlen över Huachengtorget – stadens moderna hjärta. Här ligger museer, parker och konsthallar sida vid sida, och mitt bland dem det svävande Guangzhous operahus, ritad av Zaha Hadid. Byggnaden, formad som två flodslipade stenar, symboliserar stadens möte mellan natur och framtid.
Snabbtåget (cirka 3 timmar) tar oss sedan norrut mot Changsha, Hunanprovinsens livliga huvudstad och en plats med en lång och dramatisk historia. Härifrån kommer het mat, heta temperament och stora idéer.
Redan under Tangdynastin på 700–talet blomstrade Changsha som handelsstad vid Xiangfloden, men det var i modern tid som den skrev in sig i historieböckerna – som Mao Zedongs hemstad. Här grundlade den unge Mao sina idéer under år av studier och debatter, innan revolutionen förändrade landet för alltid.
Vid ankomsten väntar lunch på den mytomspunna Wenheyou Restaurant, där 1980- och 90-talens Kina återuppstår bland neonljus, retroaffärer och doften av kryddig hunansk mat. Sedan följer en promenad längs stadens myllrande gågator innan vår incheckning på hotellet – mitt i Changsha. [F-L]
Dag 8 Changsha – Zhangjiajie
Förmiddagen ägnas åt Hunanprovinsens museum (stängt måndagar), där en av Kinas mest häpnadsväckande arkeologiska upptäckter väntar. I gravarna vid Mawangdui fann man den nästan ofattbart välbevarade kroppen av damen Dai, som levde under västra Handynastin för över två tusen år sedan. Hennes hud är ännu mjuk, lederna rörliga – ett vetenskapligt mysterium som fascinerat både historiker och läkare. Bland gravgåvorna finns tunna sidenplagg som väger mindre än ett ägg, och en praktfull sidenmålning som skildrar själens resa mellan himmel, jord och underjord.
Efter lunch på lokal restaurang lämnar resan det moderna Changsha bakom sig. Snabbtåget mot Zhangjiajie tar cirka två timmar och för oss från stadens myller till ett landskap av skogar och bergstoppar som tycks sväva i dimma. Vid ankomst väntar transfer till hotellet – porten till de förtrollande sandstenspelare som gjort området berömt världen över. Middag på egen hand. [F-L]
Dag 9 Zhangjiajie – Avatarbergen blir verklighet
Få platser på jorden väcker så starka myter som Zhangjiajie – ett landskap där geologi möter saga och där naturens egen fantasi tycks ha överträffat människans. Färden går mot Wulingyuan, ett enormt naturområde på över 26 000 hektar i Hunanprovinsen, upptaget på Unescos världsarvslista. Här reser sig mer än 3 000 smala pelare och spiror av sandsten – många över 200 meter höga – som uråldriga väktare ur dimmorna. Mellan dem ringlar djupa raviner, vattenfall, smaragdgröna sjöar och grottor fyllda av droppstenar.
Det märkliga landskapet har formats under cirka 400 miljoner år. Under den paleozoiska eran låg området på havsbotten, där sand och mineraler långsamt avsattes i tjocka lager. När havet drog sig tillbaka reste sig sedimenten, och genom årtusenden av erosion, frost och vatten slipades bergmassan till de pelarlika formationer vi ser i dag. Resultatet är ett geologiskt mästerverk – ett stenskulpturernas hav, där varje pelare har sin egen form och legend.
Med linbana tar vi oss upp till Tianzi-berget, ”Himmelssonen”, som ofta sveps in i dimslöjor. Härifrån ser vi de tusentals pelarna resa sig ur molnen som en förtrollad stenarmé. Det var just detta drömlika landskap som inspirerade James Cameron när han skapade Pandoras flytande berg i filmen Avatar.
Efter lunch fortsätter vi till Yuanjiajie, känt för naturbron “Första bron under himlen” och det så kallade Hallelujah-berget, vars form Cameron direkt hämtade till filmens flygande klippor. Dagen avslutas med en spektakulär färd nedför berget i den 326 meter höga Bailong-hissen – världens högsta utomhushiss, insprängd i klippväggen. Middag på egen hand. [F-L]
Dag 10 Zhangjiajie – Porten till himlen
Tianmenberget – ”Himmelens port” – är lika delar naturens underverk och mänsklig utmaning. Resan börjar med linbanan som anses vara världens längsta, en svindlande färd på nästan åtta kilometer som slingrar sig från stadens myller till 1 500 meters höjd. Där uppe öppnar sig ett panorama som får landskapet att kännas oändligt: moln som rör sig mellan klipporna, vind som sveper över tallarna och en stillhet som bryts endast av stegen på den glasbelagda gångstigen längs bergets branta vägg.
I bergets mitt finns ett naturligt valv – den berömda ”Porten till himlen” – en enorm hålighet som bildades när en del av bergväggen rasade samman för cirka 180 miljoner år sedan. Här har både kejsare och pilgrimer genom seklerna sökt tecken från gudarna. År 2011 skrev den amerikanske basehopparen Jeb Corliss in sig i bergets historia när han, iklädd en vingdräkt, kastade sig ut från en helikopter och flög rakt igenom den 30 meter breda öppningen. Händelsen följdes av en hel värld – ett modernt bevis på den urgamla lockelsen att trotsa naturens gränser.
Efter lunch väntar ett annat mästerverk: Zhangjiajie Grand Canyon. Här sträcker sig världens längsta och högsta glasbro mellan två klippor – 430 meter lång, 300 meter ovanför marken. Bron svävar som en kristalltråd över djupet, och stegen över glaset ger känslan av att sväva mellan himmel och jord. I närheten ligger även den så kallade Drakens klippa, en glasbelagd gångstig som slingrar sig längs berget på 1 400 meters höjd. Middag på egen hand. [F-L]
Dag 11 Zhangjiajie – Chongqing
Efter frukost lämnas Avatarbergens dimhöljda landskap för färd med höghastighetståg till Chongqing – sydvästra Kinas mäktiga bergsstad vid Yangtzefloden. Tågresan tar cirka två och en halv timme och går genom ett storslaget landskap av risfält, tunnlar och broar innan tåget rullar in i en av landets mest dramatiska städer, byggd på kullar och genomkorsad av floder.
Chongqings historia är präglad av strategiskt läge och envis överlevnadsanda. Under andra världskriget fungerade staden som Kinas provisoriska huvudstad, efter att Nanjing fallit för japanska styrkor – en period då massiva bombningar lade stora delar i ruiner men också stärkte stadens betydelse. Efter kriget blev Chongqing centrum för Kinas inlandsexpansion; när industrin flyttades västerut under 1900–talet växte staden till en megametropol med över 30 miljoner invånare, en symbol för modern urban kraft i landets hjärta.
Första stoppet är Huangjuewan, en virvlande knutpunkt i fem nivåer som kallats världens mest komplicerade trafiksystem. Här gäller det att veta vart man ska – den som väljer fel avfart får åka långt innan chansen till en ny sväng. Stadsborna skämtar om att inte ens GPSen klarar att hålla humöret i korsningen. Mellan broarna svischar de karaktäristiska gula taxibilarna, de så kallade ”Chongqings Ferraris”, som rusar genom trafikkaoset med imponerande precision.
En promenad genom Longmenhaos gamla gata visar en annan sida av staden: kullerstensgränder, gamla tehus och trähus som lutar mot sluttningen. Sedan väntar en tur med linbanan över Yangtzefloden – ett luftigt vardagsäventyr som ger perspektiv på stadens topografi.
När kvällen faller lyser Chongqing upp i färger. Från Qiansimenbron öppnar sig utsikten över Hongyagrottan – en, labyrint av restauranger och butiker byggda i terrasser på pålar över floden. De röda lyktorna, ångan från heta grytor och blinkande neonskyltar skapar en scen som många jämför med Spirited Away, Hayao Miyazakis Oscarsbelönade film. Här möts sagostämning och storstadspuls i en oförglömlig kontrast. Middag på egen hand. [F-L]
Dag 12 Chongqing – Chengdu
Dagen inleds med ett besök vid Liziba station, där ett av stadens mest omtalade fenomen utspelar sig nämligen monorailtåget som kör rakt igenom ett bostadshus. Här samsas vardagsliv och ingenjörskonst på samma adress – medan tåget susar genom byggnaden på sjätte våningen, hänger tvätten kvar på balkongerna intill. Det är en bild av Chongqing i ett nötskal: djärv, vertikal och ständigt på väg någonstans.
Monorails linje 2 följs vidare till Linliangmen station och det spektakulära Kuixinglou-komplexet, den virala sensationen som gjort staden känd på sociala medier världen över. Högst upp, på 22:a våningen, breder ett torg ut sig som trotsar logiken. Trappor och gångar leder mellan nivåer där ingen längre är säker på vilken våning de befinner sig på. Kuixinglou kallas ”torget där ingen vet vilken våning man står på” och är själva sinnebilden av Chongqings smeknamn – bergets stad.
Från Elingtoppen öppnar sig därefter en storslagen vy över Chongqings dubbla floder och vågiga skyline.
Efter lunch väntar höghastighetståget till Chengdu, en resa på drygt en timme genom Sichuans bördiga landskap.
Sichuan är Kinas heta hjärta – i både temperament och geografi. Den stora provinsen ligger insluten mellan Himalayas väldiga berg i väster och de bördiga floddalarna i öster, som en egen värld skyddad av naturens murar. Här möts snöklädda toppar, bambuskogar och risfält i ett landskap lika rikt och mångskiftande som människorna som lever där. Ur denna frodiga jord har vuxit en kultur där kryddor, poesi och livslust blandas lika djärvt som i en gryta mapo tofu och den som en gång smakat Sichuanpepparns bedövande hetta glömmer aldrig provinsen – eller dess förmåga att väcka både tungan och själen till liv.
Chengdu är känd för sin avslappnade rytm och sina charmiga invånare med svartvita pälsar: jättepandorna. [F-L]
Dag 13 Chengdu – pandor och avskedsmiddag
Dagen ägnas åt det som gjort Chengdu världsberömt – jättepandorna. Strax utanför staden ligger Dujiangyan Panda Base, ett av Kinas mest respekterade center för bevarande och forskning. Här, i en stilla dal omgiven av bambulundar, lever pandorna i en miljö som efterliknar deras naturliga habitat. De väger ofta mellan 100 och 150 kilo, men rör sig med en förvånansvärd smidighet för sin storlek – äter, klättrar, sover och låter sig beundras i sitt eget tempo. Att stå några meter från dessa svartvita björnar är som att möta naturens mildaste väsen, en påminnelse om ömtåligheten i det som är vackert.
Efter lunch väntar en promenad längs de charmiga *Wide and Narrow Alleys*, ett område där gamla gårdar förvandlats till kaféer, tehus och små butiker. Här blandas doften av jasminte med ljudet av brädspel och lågmälda samtal – ett stycke vardagsliv i Sichuans hjärta.
Kvällen avrundas med en gemensam avskedsmiddag. Det blir en sista smak av Sichuans kulinariska själ – pepprig, färgstark och generös, precis som resan genom Kinas inre landskap. [F-L-M]
Dag 14 Hemresa
Chengdu – Hongkong – Skandinavien. Vi hoppas att ni haft en underbar resa fylld av minnen – från Zhangjiajies dimhöljda pelarberg och Chongqings glittrande nattljus till mötet med de fridfulla jättepandorna i Chengdu. För den som önskar förlänga upplevelsen med några dagar i Hongkong, vänligen kontakta Temakontoret. Vi tipsar också gärna om vår resa till Tibet och med Yangtzekryssning. [F]
Dag 15
Hemkomst till Skandinavien.
Viktigt om resan
I grundpriset ingårFlygresa Hongkong t/r. TEMAs reseledning, del i dubbelrum, måltider, utflykter, inträden och resans transporter enligt dagsprogrammet.
GruppstorlekFör TEMA står resan och resenären i fokus. Tillsammans möter vi människor, kulturer och upplevelser i naturen på ett nära, äkta och behagligt sätt. Våra gruppstorlekar reflekterar detta och är en stor anledning till att många väljer att resa med TEMA. Vi undviker allt för stora grupper på våra resor för att ge alla en så upplevelsefylld resa som möjligt och erbjuda resor på riktigt som ger minnen för livet!
AvbeställningsskyddResenären kan skydda sig mot avbeställningskostnad för resa genom att vid bokning teckna det avbeställningsskydd som TEMA erbjuder.
BussarBussarna är anpassade efter gruppens storlek och hyrs in från lokala, välrenommerade företag som håller en för (OBS)landet god standard. Långfärdsbussar, som vi ofta använder här hemma, saknas ibland, och i vissa fall används mindre bussar för att nå mer svårtillgängliga områden. För att ge alla en rättvis upplevelse roterar vi sittplatser dagligen utan undantag, vilket informeras om vid resans början.
ObserveraSe till att ha namn, adress och telefonnummer till första hotellet tillgängligt vid ankomst till Kina, då det kan komma att efterfrågas i pass/tullgenomgång. Notera att alternativa hotell förekommer för vissa avresor.
PassEntrébiljetterna till flera av sevärdheterna förbokas med passnummer. Passuppgifterna måste stämma med vad som är inlagt i datasystemet i Kina. Det är av yttersta vikt att ni lämnar rätt passuppgifter till TEMA och att de är från det pass som kommer att användas under resan. Passet kommer att skannas när man går in till olika sevärdheter. Om fel uppgifter angivits riskerar man att inte komma in på platsen.
InrikesflygFlyg inrikes i Kina bokas lokalt av vår agent på plats. Flygbolag kan variera från en avresa till en annan beroende på tid, säsong och sträcka. Generellt gäller att incheckat bagage är begränsat till 1 bagage à 20 kg, plus 1 handbagage. Dessa flygbiljetter erhålles på plats i Kina.
På kinesiska flygplatser är det inte tillåtet att medföra vare sig alkohol, läsk eller vatten i handbagaget genom säkerhetskontrollen. Flytande mediciner får medföras men öppnas och kontrolleras av säkerhetspersonalen. Efter säkerhetskontroll kan man handla vatten, läsk och tullfria varor. I det incheckade bagaget får endast oöppnade flaskor (med alkoholhaltiga drycker) packas ner. Tändare eller magneter får inte heller medföras. Noggranna kontroller genomförs. Från och med sommaren 2025 krävs det att powerbanks och andra extraladdare har en giltig CCC-märkning (China Compulsory Certificate) för att få medföras på flyg till och inom Kina. CCC är en kinesisk produktverifiering som intygar att produkten uppfyller landets säkerhets- och kvalitetskrav. Kontrollera därför att din powerbank är korrekt certifierad innan avresa. Investera inte i dyra kraftfulla, extraladdare hemma som kan riskeras att beslagtas i Kina. Köp hellre nya extraladdare på plats i Kina.
Observera angående tågresorTågresande i Kina innebär säkerhetsrutiner som nästintill liknar de på flygplatser. Vassa föremål och men även gasfyllda behållare, som till exempel spray får inte medföras oavsett incheckad väska eller handbagage. Är det en varning för brand på så lämna hemma.
ValutaKinesiska Yuan (CNY).
Kina är extremt digitaliserat till egna betalningslösningar som Alipay. Alipay har fungerat bra att ladda ner och koppla till västerländska kort som Mastercard och Visa. Kontanter i CNY/yuan fungerar fortfarande bra som betalningsmedel. Västerländska kreditkort accepteras i mindre och mindre utsträckning men är fortfarande ganska accepterade i Shanghai. För mer information om valuta och kurs kontakta bank- eller växlingskontor.
Klimat
Nästan hela Kinas klimat styrs av monsunvindarna och under sommaren är luftfuktigheten hög. Under vintersäsongen kan dagarna vara kyliga . Klimatuppgifter och aktuella väderprognoser finns på bland annat yr.no, bbc.com och cnn.com.
Klädsel och utrustning
Atmosfären på hotellen är relativt informell, även på de bättre hotellen. Under dagarna går du löst och ledigt klädd i oömma kläder. Det är viktigt att du har bra skor med låg klack och gummisula.
Utrustningen beror naturligtvis på årstiden. Under sommaren reser du i lätta och lättvättade bomullskläder. Hotellen har snabb och bra tvättservice. Under tidig vår och under hösten bör du ha ett ylleplagg samt rock eller kappa till hands. Regn kan förekomma, så ta med dig regnkläder och gärna ett paraply. Resväskan måste vara hållbar eftersom den ofta i samband med flygresorna utsätts för omild behandling. Det finns gott om shoppingmöjligheter, så det är nästan ofrånkomligt att du har med dig mer bagage på hemresan än vad du hade med dig på utresan. Det kan vara bra att ta med sig en extra, hopvikbar shoppingväska/bag. Våtservetter är en klar fördel att ha med sig för toalettbesöken.
Dricks
Dricks ingår ej i resans pris.
TEMAs reseledare samlar in 500 CNY per person vid resans början, och sköter om fördelningen till chaufförer, bagagebärare och restaurangpersonal vid gemensamma måltider, med mera.
Växling
Bankomater finns där man kan ta ut lokal valuta CNY. Vissa hotell har även växlingsmöjligheter för euro och amerikanska dollar.
Visum
Visum krävs inte längre för svenska medborgare från och med 10 november 2025. 30 dagar beviljas i landet utan visum.
[F=Frukost L=Lunch M=Middag]