Inför resan

BAGAGE-SKADAT/ FÖRSENINGAR

Om bagaget blir försenat, skadat eller försvinner, ansvarar flygbolaget för eventuell skada. Det kan till exempel röra sig om att få ersättning för kläder och toalettartiklar som är nödvändiga fram till dess att bagaget kommer tillrätta. Flygbolagets ansvar för försenat, skadat eller förlorat bagage är begränsat och regleras i Montrealkonventionen. Det är viktigt att anmälan om försenat eller skadat bagage görs till flygbolaget direkt på flygplatsen, genom att man fyller i en s.k. PIR-rapport. Om skadan upptäcks först när flygplatsen har lämnats görs anmälan via flygbolagets hemsida. 

Skadeståndsregler
Vid längre flygförseningar kan man ha rätt till ersättning enligt EU förordningen 261/2004. Kontakta flygbolaget direkt för ersättningskrav. Skall vi representera gentemot flygbolag behöver vi en fullmakt samt passkopior för alla som berörs av reklamationen. Vi rekommenderar dock att man, i första hand, kontaktar flygbolagen direkt själva. Behövs hjälp med intyg eller information gällande resan hjälper vi gärna till med detta.

 
XClose
 
XClose
Prenumerera på TEMAs nyhetsbrev!

Det bästa sättet att hålla dig uppdaterad i TEMAs värld. Du får de senaste resenyheterna, spännande erbjudanden och inspirerande reseberättelser från fjärran länder.

Det är bara att fylla i uppgifterna nedan och skicka iväg!


Du kan när som helst avsluta din prenumeration via en länk längst ner i varje nyhetsbrev.