Nordiska medborgare behöver inget visum för vistelse upp till 90 dagar.
Observera att de flesta länder kräver att passet är giltigt i minst sex månader efter inresa.
Resan går till Japans nordliga ö, Hokkaido. Här upptäcker vi ett mindre känt Japan med städer som Aizu, Hakodate, Noboribetsu och Sapporo. Vi fascineras av samuraikultur och japansk mat i sin allra bästa form. Snabbtåget tar oss från Tokyo genom norra Honshu och genom världens näst längsta tågtunnel, belägen 100 meter under havsbottnen, innan vi anländer till det natursköna Hokkaido.
Länder: Japan
Typ av resa: Rundresa
Reslängd: 11 dagar
Gruppstorlek: 15-26 personer
Visum krävs: Nej
Kring korsningen finns ett antal höga byggnader med lysande skyltar och videodisplayer som bidrar till den spektakulära nattblicken. Det är en plats som aldrig sover och som verkligen ger en inblick i den moderna japanska urbaniteten och stadslivets pulserande hjärtslag.
Under dagen gör vi ett fotostopp utanför det kejserliga palatset. Nijubashi-bron är en ikonisk bro som leder till kejsarpalatsets huvudentré i Tokyo, Japan. Namnet "Nijubashi" översätts bokstavligen till "två broar", och det hänvisar till det faktum att bron faktiskt består av två separata broar som leder till palatsets inre område.
Bron är en viktig symbol för både historisk och kejserlig betydelse i Japan. Den nuvarande bron är den tredje versionen och är en elegant stenbågebro som sträcker sig över den breda och vackra vattenkanalen framför Kejsarpalatset.
Eftermiddagen och kvällen är ledig för vila eller egna aktiviteter.
Dag 4. Koriyama och sedan Aizu Tsurugajo-slottet.
Efter en kort transfer kommer vi fram till tågstationen varifrån vi reser med tåg tiil Koriyama. Där väntar buss och en resa på cirka 1,5 tim till samurajstaden Aizu Wakamatsu som är en mindre stad med ca 125 000 invånare. Staden är känd för den vackra naturen med Bandaiberget och Inawashirosjön men framför allt för sin samurajkultur. Människorna härifrån har ett gott rykte om att vara ärliga och pålitliga och starkt traditionsbundna, mer än på många andra platser i Japan.
Vi besöker den mäktiga slottsfästningen. Slottet är en kombination av traditionell japansk arkitektur och militär försvarsdesign. Dess distinkta trästruktur, upphöjda plattformar och stenmurar ger det en imponerande närvaro. Slottstornet reser sig majestätiskt över omgivande landskap och erbjuder en fantastisk utsikt över staden och dess omgivningar.
Vi hinner också med ett besök på ett lokalt sakebryggeri.
Vi fortsätter till staden Morioka längre norrut. Beläget vid sammanflödet av tre betydande floder - Kitakami, Shizukuishi och Nakatsu - har staden format sitt samhälle och utveckling kring vattnets betydelse genom århundradena.
Stadens placering vid flodmötena har haft avgörande inverkan på dess utveckling. Vatten har länge varit en livsnerv för samhällen och städer, och Morioka är inget undantag. Flodernas närvaro har varit av stort värde för jordbruk, transport och handel. Kitakamifloden, den längsta floden i Tohoku-regionen, har bland annat bidragit till att skapa bördiga marker som gynnat jordbruksverksamheten och givit staden möjligheter till handel längs vattnet.
Idag har Morioka, med sin befolkning på cirka 300 000 invånare, omvandlats till en modern stad som fortfarande drar nytta av sin strategiska plats vid flodmötena.
Kvällen ledig för egna strövtåg.
Dag 5. Tågtunnel under Stilla havet
Vi reser vidare norrut till kuststaden Aomori, som är lika stor som Morioka. Varje år i augusti håller man en stor festival här, Nebuta Matsuri, vars parader, musik och dans är vida känt runt om i Japan. Vi besöker Nebutamuseet som är tillägnad just denna festival. Vi ser även A-Factory som är ett område som är inriktat på att främja och presentera Aomoris rika utbud av livsmedel och hantverk.
Idag väntar också en spännande tågresa under havet genom världens näst längsta tågtunnel, Seikantunneln. Av den dryga 53 km långa tunneln ligger 23,3 km under havet – 100 m under havsbotten. Tunneln planerades och byggdes mellan 1946 och 1988, då den öppnades för tågtrafik. 26/3 2016 invigdes snabbtåget shinkansen som nu förbinder du två stora öarna Honshu och Hokkaido.
Under eftermiddagen anländer vi till Hakodate, Hokkaidos tredje största stad. Innan vi kommer till hotellet besöker vi det mäktiga försvarsfortet Goryokaku, byggt i form av en femuddig stjärna. Byggnaden stod klar i mitten av 1800-talet och är en udda byggnad i Japan, eftersom den är inspirerad av fransk militärarkitektur.
På kvällen tar vi linbanan upp till berget Hakodate. Härifrån har vi fantastisk panoramautsikt över staden.
Resten av kvällen ledig.
Dag 6. Onuma och Toyasjöns nationalparker
Dagens första besök är Hakodates morgonmarknad, som är ren skönhet för ögat! Havets frukter och fiskar i alla dess former, men också frukt och grönsaker. Japanernas enormt rika matkultur får här en mycket god representant.
Strax utanför Hakodate ligger nationalparken Onuma, som anses vara en av Japans vackraste naturparker med sina små broförbundna öar. Landskapet bildades i förhistorisk tid efter ett enormt utbrott av vulkanen Komagatake, som fortfarande är aktiv och vars blåaktiga skepnad dominerar landskapet.
Vi fortsätter till Toyasjön, som är en del av nationalparken med samma namn och ett av Japans vackraste landskap. Lake Toya ligger i en kaldera som bildades av en vulkanisk utbrott för omkring 110 000 år sedan. Den vulkaniska aktiviteten har fortsatt att påverka området och har gett upphov till intressanta landskapsdrag. Bergen och det klara vattnet skapar en idyllisk atmosfär som är svår att glömma.
2008 höll japanerna G8-mötet här på ett av lyxhotellen i området. Från Usu Ropeway har vi en svindlande utsikt över Toyasjön och dess omgivningar. Sent på eftermiddagen anländer vi till Noboribetsu, känd för sina hälsobad, heta källor och gejsrar.
Här checkar vi in på ett hotell och stannar en natt. På kvällen väntar en spännande japansk middag.
Dag 7. Helvetes portar
Sapporo är Hokkaidos huvudstad och dagens etappmål. På vägen dit besöker vi bland annat Djävulsdalen. De japanska öarna har många aktiva vulkaner och Djävulsdalen, Jigokudani, är en stor krater med diameter på 450 meter. Här blir vi påminda om den vulkaniska aktiviteten. Det ryker, bubblar och stinker som vore porten till helvetet just här. Vi knackar inte på dörren denna gång utan fortsätter till en populärhistorisk temapark, Jidaimura, med fokus på den så kallade edoperioden (1603–1868). Här har man byggt upp ett litet samhälle med ”autentiska” gator och byggnader.
Under dagen närmar vi oss även Ainukulturen. National Ainu Museum and Park "Upopoy" är en kulturell institution och park som är dedikerad till att upplysa besökare om Ainu-folkets historia, kultur och livsstil. Ainu-folket är ursprungsbefolkningen i Japan.Ainu-kulturen har historiskt varit kopplad till jakt, fiske och samlarlivsstil och kännetecknas av sina traditionella kläder, hantverk och animistiska trosföreställningar. Under århundraden har Ainu-folket mött utmaningar, inklusive assimilering och diskriminering, men det har varit en ökad uppmärksamhet på att bevara och hylla Ainu-kulturen och identiteten i modern tid.
Nästa och sista stopp på denna nordjapanska resa är Sapporo, Hokkaidos huvudstad.
Sapporo är en relativt ung stad, som grundades under 1800-talets andra hälft. Tidigare hade Hokkaido styrts från Hakodate. Klimatet här påminner om det vi har i Skandinavien.
1972 fick man de olympiska vinterspelen och det var väl egentligen då som man först kunde sätta platsen på en karta. Idag är Sapporo Japans femte största stad med en folkmängd på knappt tre miljoner invånare.
Vi stannar de tre kommande nätterna här.
Dag 8. Sillmiljonärer och klassisk japansk öl
Otaru är ett mindre fiskesamhälle som blivit ett populärt utflyktsmål strax utanför Sapporo. Från sent 1700-tal och fram till i mitten av 1900-talet var Otaru en framgångsrik handels- och fiskehamn. Det var också härifrån man lade den första järnvägen på Hokkaido. Otagu Unga, hamnkanalen, är idag ett attraktivt kultur- och nöjeskvarter som lockar besökare från när och fjärran med sina museer, hantverksbodar, restauranger och affärer inhysta i de fint restaurerade gamla lagerbyggnaderna.
Enorma förmögenheter skapades från sillfisket, som pågick fram till 1950-talet då beståndet hade börjat kollapsa. Några blev ohyggligt rika och skapade palatsliknande hem, så kallade sillpalats. Vi besöker ett av dem allra finaste, Aoyama Villan, som tillhörde familjen med samma namn. Villan är ett mästerverk av olika ädla träsorter och full av värdefull konst och konsthantverk. Märk väl att majoriteten av sillen man fiskade användes i första hand till att framställa gödsel för jordbruket.
Idag blir det även ett besök på Sapporo Beer som är ett av de äldsta ölmärkena i Japan, grundat 1876 av en bryggmästare vid namn Seibei Nakagawa. Han var en japansk bryggmästare som hade studerat bryggningstekniker i Tyskland. Bryggeriet var ett av de första i landet att börja producera västerländskt-stil öl och spred sig sedan till att bli ett populärt och erkänt märke över hela Japan.Museet ligger i en historisk bryggeribyggnad och erbjuder besökare en inblick i ölens historia, tillverkningsprocess och dess påverkan på japansk kultur.
Dag 9. Olympisk stad och Hill of the Buddha
Under dagens heldagstur i Sapporo bekantar vi oss med denna spännande stad. Vi besöker bland annat stadens stolthet, Odoriparken och ser fasaden av Aka-Renga, det röda tegelpalatset, som tjänat som provinsregeringens huvudsäte. Vidare går vi till Sapporo klocktorn, en klassisk symbol för staden.
Vi fortsätter vår dagstur till Makomanai Takino Cemetery, även känd som "Hill of the Buddha," är en enastående skapelse av den berömda arkitekten Tadao Ando.
Här förenas modern arkitektur och naturens skönhet i en andlig dans. Besökare leds genom en gång av cement och vatten, omgiven av 150 000 blommor av lavendel(blommar sensommartid), till en majestätisk Buddhastaty som reser sig genom ett hål i en kulle. Statyn är 13,5 meter hög och väger 1500 ton.
På Sapporo Olympic Museum dyker vi in i historien om de olympiska vinterspelen som hölls i staden 1972. Här kan vi utforska utställningar som ger oss en inblick i spelen och deras påverkan på området.
Dag 10. Hemresa
Avresa till Skandinaven via Tokyo.
Dag 11 Hemkomst
Vi på TEMA tackar för den här gången
Dag 1
Skandinavien – Tokyo. Avresa till Japan. Måltider under flygresan ingår.
Dag 2
Ankomst Tokyo. Transfer till hotellet. Frukost på flyget och välkomstmiddag ingår. Två övernattningar på hotell i Tokyo.
Dag 3
Heldagstur i Tokyo. Frukost och lunch ingår.
Dag 4
Tokyo – Koriyama – Aizu-Wakamatsu – Morioka. Stadstur i Aizu. Buss och tågresa med JR Super Express. Frukost och lunch ingår. En övernattning på hotell i Morioka.
Dag 5
Morioka – Aomori – Hokkaido, Hakodate. Stadstur i Aomori och kvällstur i Hakodate. Frukost ingår. En övernattning på hotell i Hakodate.
Dag 6
Hakodate – Onumaparken och Tyoasjön – Noboribetsu. Besök på Morgonmarknaden i Hakodate. Frukost, lunch och middag. ingår. En övernattning på hotell i Noboribetsu.
Dag 7
Noboribetsu – Sapporo, med bl a Djävulsdalen 180 km. Frukost och lunch ingår. Tre nätter på hotell i Sapporo.
Dag 8
Utflykt till Otaru. Frukost och lunch ingår.
Dag 9
Heldagsutflykt i Sapporo med bl a Centralmarknaden, Regeringspalatset och Odoriparken. Frukost och avskedslunch.
Dag 10
Sapporo – Tokyo – Skandinavien. Transfer och flygresa. Ankomst Skandinavien. Frukost och flygmat ingår.
Dag 11
Hemkomst
Hotellen:
Alternativa likvärdiga hotell förekommer på vissa avresor.
Valuta
Yen (JPY).
Betal- och kreditkort gäller på många platser men kan inte alltid tas för givet. Bankomater finns på 7/11 och Citibank för uttag. Vill du växla kontanter så fungerar US-dollar eller euro bäst.
Du betalar själv för måltidsdrycker (öl, vin, mineralvatten eller kanske sake) samt för de måltider som inte ingår enligt dagsprogrammet. Det finns alla möjligheter att inta dessa till låg kostnad på mindre restauranger, dit japanerna själva går.
När du beräknar reskassan, tänk även på att Japan är ett eldorado för den shoppingintresserade: kameror, elektronik, CD-skivor, klädesplagg, antikviteter, klockor, lackarbeten, dockor, pärlor, samurajsvärd, kimonor med mera. För mer information om valuta och kurs kontakta bank- eller växlingskontor.
Klimat
Klimatet varierar väsentligt från det snörika Hokkaido i norr till de sydliga delarnas närmast subtropiska väderleksförhållanden. Likaså innebär höjden över havet betydande temperaturskillnader. Det faller rikligt med nederbörd under en stor del av året. Klimatuppgifter och aktuella väderprognoser finns på bland annat yr.no, bbc.com och cnn.com.
Klädsel
På sommaren och tidiga hösten gäller lätta och svala bomullskläder under res- och utflyktsdagarna. För de sena höstresorna kan en kappa eller rock vara bra att ha. Hokkaidos sommarklimat är milt och behagligt jämfört med det varmare och fuktigare klimatet på Japans huvudöar. Sommaren på Hokkaido, som sträcker sig från juni till augusti, kännetecknas av svalare temperaturer med dagliga högstanivåer som vanligtvis ligger mellan 20–25 grader Celsius, och låg luftfuktighet.
Observera
Eluttagen i Japan är av typ A med två platta hål
De flesta hotell lånar ut adaptrar, men räkna inte med att alla hotell har dem tillgängliga. Ta därför med en egen för att vara säker. Dessutom kan det vara bra att ta med sig en grenkontakt om man har mycket elektronik. Kontrollera för säkerhets skull att dina "apparater" tål 100V.
Övrigt
Vi får ofta ta av skorna i Japan, ta gärna skor som är lätta att ta av och på. Och medför inte kött eller färsk frukt till Japan. Det får inte föras in.
Datum | Flyg- info |
Reslängd | Resa | Avreseort | Pris | Status | |
---|---|---|---|---|---|---|---|
2025-06-15 |
|
11 dagar | Hokkaido – Japans nordö | Köpenhamn | 57 850 SEK | 6 platser kvar | Boka |
2025-06-15 |
|
11 dagar | Hokkaido – Japans nordö | Stockholm | 57 450 SEK | 2 platser kvar | Boka |
2025-06-15 |
|
11 dagar | Hokkaido – Japans nordö | Göteborg | 57 450 SEK | 2 platser kvar | Boka |
2026-06-16 |
|
11 dagar | Hokkaido – Japans nordö | Stockholm | 64 890 SEK | 6+ platser kvar | Boka |
2026-06-16 |
|
11 dagar | Hokkaido – Japans nordö | Göteborg | 64 890 SEK | 6 platser kvar | Boka |
2026-06-16 |
|
11 dagar | Hokkaido – Japans nordö | Köpenhamn | 64 890 SEK | 4 platser kvar | Boka |
2026-07-04 |
|
11 dagar | Hokkaido – Japans nordö | Stockholm | 64 890 SEK | 6+ platser kvar | Boka |
2026-07-04 |
|
11 dagar | Hokkaido – Japans nordö | Göteborg | 64 890 SEK | 6 platser kvar | Boka |
2026-07-04 |
|
11 dagar | Hokkaido – Japans nordö | Köpenhamn | 64 890 SEK | 4 platser kvar | Boka |